Inköp

Har du testat att vara otrogen för att få ned inköpspriserna? 

Att tro att man som kund blir belönad för att man är trogen sin leverantör, är tyvärr sällan sant. Goda relationer mellan leverantör och kund, gynnar oftast leverantören, som vet att kunden kommer fortsätta handla och leverantören kan därför börja höja priserna. Inköp av material till företagets projekt är förstås den en av de största kostnadsposterna för ett företag inom byggbranschen. Det är viktigt att vara aktiv och löpande ta in offerter från både gamla och nya leverantörer för att alltid vara säker på att ha rätt nivå på sina inköpspriser. Detta gäller förstås alla andra kostnader också som ett företag har. Genom att vara aktiv och ta in offerter från 3-5 leverantörer istället för bara från 1-2 leverantörer, så har man möjligheter att sänka sina kostnader rejält. Det tar naturligtvis lite längre tid att utvärdera flera offerter, men många gånger sparar man in denna extra tid många gånger om, då priserna kan skilja rejält mellan olika leverantörer.

Läs gärna mer nedan:

Är billigast leverantör alltid bäst?

Priset är alltid en väldigt viktig faktor när man väljer leverantörer, men man skall akta sig för att ha det som den enda faktorn för beslut. En leverantör som är väldigt billigt, men samtidigt har väldigt långa leveranstider, ofta måste restnotera produkter, levererar fel produkter osv, blir oftast väldigt krånglig att vara kund hos. Det tar tid att reda ut fel och tid kostar pengar, så utöver priset, så måste man även som kund värdera leveranssäkerhet, kvalitet på leveranser etc, för att vara säker på att man valt rätt leverantör, när man tittar på helhetsbilden. Att handla från en billig leverantör, som dock inte levererar som utlovat, kan göra att projektet blir försenat och inte kan avslutas i tid, vilket kan innebära att byggföretagets kund kan kräva förseningsvite och då kan man hamna i tidsödande och jobbiga diskussioner med leverantören om att dom får ta förseningsvitet som uppstod till följd av de försenade leveranserna.

Förhandla priser, rabatter och betalningsvillkor

När man fått in offerterna från sina leverantörer och utvärderat dessa så finns det ju inget som hindrar att man återkommer de leverantörer som ligger högre i pris än den billigaste offerten som uppfyller kvalitetskrav och övriga krav i övrigt och helt enkelt frågar om de kan göra något på priserna i offerten. Ofta blir man förvånad hur mycket leverantörerna kan sänka sina offererade priser om dom får information om att dom ligger för högt. När man sedan fått in de justerade priserna så kan man ta ytterligare en vända till med leverantörerna och säga att man fått ännu bättre pris och se om någon leverantör är beredd att sänka ytterligare. När man kommit fram till det absolut lägsta pris någon leverantör kan sänka till, så är det snyggt att återkoppla till alla övriga som inte får sälja denna gång och meddela att ”Tyvärr har vi valt en annan leverantör denna gång, men vid nästa upphandling så återkommer jag till er så får ni lämna pris igen” På detta sätt är det ingen leverantör som blir arg eller sur för att dom inte får sälja, för då har man ju meddelat att dom får vara med på nästa upphandling och får då chansen till revansch.  

Man skall inte vara rädd för att förhandla priser, rabatter och kredittider med sina leverantörer, för så länge man är ärlig och seriös och inte försöker lura leverantörerna så är det väldigt sällan någon blir arg eller säger upp samarbetet, för leverantörernas säljare vill alltid sälja och dom vet att får dom inte sälja nåt nu, så blir det fler chanser i framtiden så dom vill absolut behålla dig som kund och inte bråka.

Behöver vi verkligen den här kostnaden?

Man skall löpande utvärdera varje kostnad som företaget har för att se om kostnaden fortfarande är motiverad. Om man inte kan motivera ett inköp, abonnemang, tjänst etc, så skall den avslutas. En sparad krona är nämligen direkt en krona mer i vinst och många bäckar små gör att företagets vinst kan öka betydligt när man skär bort även små, onödiga kostnader.