Kunna knyta ihop säcken – vikten av framgångsrik försäljning
Utan kunder så finns inget företag, så enkelt är det. Det räcker inte heller att ha många förfrågningar och skicka ut massor av offerter, om man aldrig lyckas komma till avslut och skriva avtal med kunderna. Företag inom byggbranschen är beroende av att hela tiden ha nya projekt i orderboken och att ha jämn beläggning på jobb är något av det svåraste i byggbranschen. Att ha en säljinriktad organisation som gör att man hittar tillräckligt många nya kunder med bra projekt som därmed skapar intäkter och vinst för företaget är något som kan göra många ägare sömnlösa under längre eller kortare perioder. Det finns dock metoder och aktiviteter för att höja effektiviteten i försäljningen och därmed få ökad trygghet både för ägare och medarbetare om att det finns jobb även i framtiden.
Läs gärna mer nedan:
Prissättning – hur mycket kan och vill kunden betala?
När man skall sätta priser på sina produkter och tjänster så är det fel väg att gå att börja med att titta på sina kostnader och sedan gör ett vinstpåslag på kostnaderna och utifrån detta bestämma sitt pris. En metod som har mycket mer potential att bli lönsam, är att försöka identifiera hur mycket marknaden, dvs de potentiella kunderna, vill och kan betala för våra tjänster och produkter. Det finns ju nämligen ingen anledning att sätta priser som är lägre än vad marknaden är beredd att betala för just vårt erbjudande. Kunderna kanske uppfattar just vårt företag som betydligt mer seriöst och stabilt jämfört med konkurrenterna och tack vare detta är man beredd att anlita oss, trots att vi har ett högre pris än konkurrenterna.
Nätverk – enklaste sättet att hitta kunder
Att hitta nya kunder är absolut enklast i sitt eget nätverk och som nystartad har man kanske inte hunnit bygga upp ett så stort nätverk, men nätverket blir viktigare och viktigare ju längre tid som går, eftersom det går att få in nya kunder betydligt enklare på detta sätt. Titta därför igenom telefonen och se vilka personer känner du som kan vara intresserade av de produkter och tjänster som företaget erbjuder och kontakta dessa personer. Även om dom själva inte behöver hjälp just nu, så kanske dom behöver det i framtiden eller så känner dom någon som behöver hjälp av just oss, just idag!
Säljstödsystem
Att ha ett enkelt men funktionellt säljstödsystem är ett bra verktyg i sitt försäljningsarbete för att inte missa att skicka någon offert, få påminnelser när det är dags att kontakt en kund igen för att följa upp en offert och liknande.
Säljutbildning
Att kunna sälja företagets tjänster på ett effektivt sätt kräver dels kunskap om varor och tjänsterna företaget säljer men även mod och engagemang. Att gå en kortare kurs för att lära sig effektiv säljteknik och metoder som fungerar för att få till effektiv försäljning är också en lämplig investering i tid och pengar som ger mycket pengar tillbaka.
Om man så önskar så finns det även säljcoacher som kan löpande stötta och ge feedback för att utveckla sitt säljarbete ytterligare. Vi på Byggraketen kan hjälpa er att hitta duktiga säljcoacher, kurser i försäljningsteknik samt lämpliga systemstöd.
Meny